Jan Čarek: "Jen mít oči k vidění,  uvidět co každý z lidí nevidí a neuvidí… "

Malebná Telč

11. září 2012 v 21:24 | Zdena |  Dovolená 2012

24.7.2012 - 2.den

Na výlet do Telče jsem se moc těšila. Náměstí jsme sice navštívili s bratrovou rodinou před několika roky, když jsme se vraceli z Vídně. Lákalo mě ale prohlédnout si Telč víc a navštívit zámek, zahrady. Též jsem viděla fotografie z věže kostela a těšila jsem se, že to také všechno uvidíme.

A už vcházíme na náměstí.

Krásnější náměstí než Zachariáše z Hradce v Telči u nás stěží najdeme. Je protáhlého nálevkovitého tvaru a tvoří srdce nevelkého vnitřního města, ze tří stran obklopeného rybníky. - To jsme odpoledne viděli dobře z věže sv.Jakuba.

Domy na náměstí jsou převážně renesanční se staršími jádry, vybudované v polovině 16.století italskými mistry podle jednotného plánu, s podloubími a bohatě zdobenými štíty. Západní část náměstí zakončuje skvostný areál gotického hradu a renesančního zámku, s nádhernými kazetovými stropy a cennou výzdobou. Právem byla Telč - "perla" Moravy -zapsána v r. 1992 na seznam památek UNESCO.

Na náměstí Telče se natáčela řada filmů, hlavně pohádek, ale i dramatických děl - např. Hubačovy Nezralé maliny.

V místě zámku původně stával gotický hrad, založený v 2.polovině 14.století. Zachariáš z Hradce jej nechal v 16. století přestavět na zámecké sídlo. Díky citlivému přístupu majitelů zámku se ve velmi dobrém stavu dochovaly původní interiéry.

Ve velkém, krásném Justičním sálu jsme viděli výstavu kostýmů a figurínu s kostýmem Lucifera,
kterého hrál Karel Gott v pohádce Z pekla štěstí I. a II. (Ilustr.foto)

Zámecká renesanční zahrada patří k nejstarším architektonickým zahradám v České republice,
ze dvou stran je lemována arkádami.

V budově s arkádami v prostorách galerie jsme shlédli výstavu Hračky nastárnou. Výstava byla věnována hračkám tuzemské výroby především z 20. až 80.let minulého století.

Velký štukový reliéf na stěně starého paláce zobrazuje Neptuna se čtyřspřežím.

Kaple Všech svatých s bohatou výzdobou byla dokončena v r. 1580,
byl zde pohřben Zachariáš z Hradce a jeho žena Kateřina z Valdštejna.

Pohled z věže sv.Jakuba do zámecké zahrady..
Zvon Jakub a Marie.

..na náměstí

Zámecký park jsme nestačili navštívit, aspoň trochu jsme ho viděli z věže. Určitě by bylo
krásné park projít a prohlédnout. Třeba někdy příště...

U kostela sv. Ducha se tyčí kamenná románská věž, vysoká 49 metrů. Zřejmě bývala strážní věží při panském dvorci.
Je nejstarší stavbou v Telči - pochází z 1.poloviny 13.stol., tedy ještě před založením města.

Radnice.

Krásná práce.

Telč - betlémář Lubomír Janoušek 23.7.2012

Nakonec ilustrační foto z Wikipedie (http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tel%C4%8D.jpg)

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.